Translate

utorak, 3. prosinca 2019.

Ivana Petrović


DULE

Zvala se Dušica sa nadimkom Dule. Imala je reputaciju „lake“ devojke.
Dušica se ipak udade i to ne za bilo kakvog već za, lepog i bogatog momka. Kud će šta će sa „poštenjem“... majka, tetke, ujne, strinke zaklaše gusku. Sasiren krv ko džigerica smotaše u zavrzoljak... na ti, pa čini tamin kad će ga razmažeš po postelju. Tako i bi. U baraku bije goč, svekrva nosi sepetku visoko podignutu i u njuma čaršaf okrenut tako da se vidi „poštenje“. Po majku ide mladoženja, zadovoljno širi ruke i vika: ja sam s moje Dule zadovoljan!!!
Ete, pribegneš na prastaro lukavstvo i izbegneš ćutek i sramotu. Tad i celog života.
U ruralnim sredinama važilo je nepisano pravilo (ne sumnjam da još uvek važi u nekim krajevima). ŽENA SE TREBA BIJE TRI PUT DNEVNO do četeres dana. Da se ne povampiri... vitilj da ne vati. Ako ništa nije zgrešila, ako i poštenje donela, ona si znaje što ga je zaslužila.
Devojke koje nisu donosile „poštenje“ u brak maltretirane su i psihički i fizički. Najgnusniji način za koji sam čula, a desio se u mom selu: mladoženja je nevestu golu dovukao na sred avlije i naočigled gostiju je šibao debelim mokrim konopcem. Nekad beše sad se pripoveda. Da mi, žene u današnje vreme jedemo ćutek zbog poštenje ni jedna vala ne bi pretekla...
Nevinost nije od presudnog značaja za srećan brak. Vremena su se promenila, biju njini, al biju i naši!
Nemaština, tranzicija, prosti sadržaji u sredstvima javnog informisanja, alkohol, droga i slobodna prodaja „lekova za smirenje“... su najveći krivci svakodnevnog nasilja u porodici, školama, na ulici... Do nasilja ne dolazi nužno od partnera i nužno od muškarca, ali tema je nasilje nad ženama pa se držimo toga. Poznajem žene koje godinama trpe nasilje i ništa ne čine da sebe spasu, jedino im je potreban sagovornik koji će slušati njihove žalopojke. Vremenom sagovirnici se gube a žrtve ostaju same sa sobom čekajući novu rundu.
Poznavala sam ženu, moju školsku drugaricu koja je htela da napusti nasilnika i vrati se ocu. Otac je nije hteo. Kada se ubila bez trunke žaljenja je govorio: Bolje mrtva nego raspuštenica! Primera ima mnogo, jedan od njih sam i sama. Nisam doživela nasilje od muškarca jer bi mu to bilo poslednje.  U protekloj godini doživela sam najgore moguće psihičko zlostavljanje od strane poslodavca. Pucala sam iz moćnog oružja FB u njih, ne u sebe. Doživela sam i fizičko zlostavljanje opet ne od muškarca, već od člana porodice.  Iako si se rodila u ovoj kući nemaš pravo da upadaš u nju i biješ svoju sestru zbog novca koji nemam. Suvo vime se ne muze i ne traži se suza iz ćoravog oka.
Ja sam žrtva a zakon je na mojoj strani.
Učinila sam nešto za svoju ličnu zaštitu, niko to ne bi učinio zbog mene.
Ne očekuj ni ti pomoć ni od koga UČINI NEŠTO ZA SEBE ŽENO!

Nema komentara: