Translate

četvrtak, 26. studenoga 2015.

Sanja Mančić



VAŽNO, NEVAŽNO           2023.god

Vrisak mi je zanemeo 
suza mi je presušila 
tuga me je skamenila 
ruka ti se osušila. 

Sećanje me tiho seća 
ne brišu se ničim muke 
stara bol je dvaput veća 
samo bole znane ruke. 

Još me budi hladan znoj 
i srce mi kuca snažno 
dok me budi očaj moj 
sve je važno sad nevažno. 

I ima me, tu gde nisam 
i nestajem dok još dišem 
bespomoćnost vuče danas 
čime juče da izbrišem? 

Boli šamar kao podsmeh 
boli obraz koji bridi 
bujica dok nosi osmeh 
nemoć boli jer se stidi. 

Evo sam živa i nemam oprost 
evo sam nema, jecaj se ledi 
pogled na tebe kao u grlu 
kost sećanje, većanje ... 
I sada sve bi, isto i tebi!


IZA DUGE             2022.god 

Ne pitaj gde mi se misli viju 
ni gde se suze odbegle kriju 
dok pogled skrivam od sveta i neba,ne pitaj 
Moram..Znam da ne treba! 

Ne pitaj što se retko smešim 
ne mogu šire i češće od tuge 
i ne znam kako da se straha rešim 
da krenem bez oblaka tamo iza duge.. 

Ipak ti hvala što si stao 
što si mi ruku ko' čovek dao 
što me pogledom hrabriš i tešiš, 
hvala ti,ne smem dalje da grešim... 

Prvi je korak klimav i težak 
ipak sam krenula putem novim 
sigurno,hrabro uz tvoju ruku žurim 
životu,da ga zavolim. 

Treba mi vazduh, treba mi osmeh 
dan bez suza i bez nemoći 
treba mi zagrljaj kao lek 
i novo jutro u novoj odluci. 

Danu da se obradujem 
i živom se osetim 
za šansu da zahvalim 
i da se pomolim. 

Hvala ti Gospode živa sam 
i život opet umem da volim!


UZDAH NA MAH                              2021.god

Kad imaš srmu i imaš žicu 
mirnu ulicu i stranputicu, 
kad vezeš Sunce tananim zlatom 
do pojasa stojiš umazan blatom. 

Da li je daleko dovoljno blizu 
I da li zaista kad laju ne grizu, 
ako vedar dan oblak zaseni 
umire li leto s’rodjenjem jeseni? 

Kad Dunav poraste do oblaka 
i krošnja razlista gde zrak ne zablista 
da li se budimo ili tek sanjamo 
dajemo li sve kada poklanjamo ? 

Zar zora svanjava, gde se dani mrače 
fino odćuti ne umeš da lažeš 
namigni oblacima da se ne oblače 
za pojas zadeni pre nego mi kažeš. 

Jer nije za dan ta iz duše tmina 
I nije pesma sve što je rima 
odzvanja preko ramena daleko 
kao puzavica penje se eho. 

Jesen sred stare prestonice 
višlja od neba šira od ravnice 
podesi srce i korak ko' sat
 ne slušaj tudjih koraka bat. 

To što leluja samo je varka 
čine se poznati obrisi na čas 
nije to otac, nije ni majka 
ni davno otišo’ za životom brat . 

Samo još jedan uzdah na mah. 

Ne gledaj ispred, nije po krvi 
ne gledaj iza nije po mleku 
ne pitaj se ko je zaseko’ prvi 
ovo što je zrilo, ostaće u veku . 

Zahvati alve i orasnice u šake 
koliko stane nasumice 
nisam mirnija puna sam stihija 
ni duša nije prestala da sanja. 

Samo je moja senka tamnija 
i ruka mirnija dok otpozdravlja 
zato me jesen, jer zna da ne smem 
strpljivo stavlja kraj svog uzglavlja.


AKO                         2020.god

Ako posle ove smrti
ponovo se rodim,
u bolu i krvi
ako se zalečim
od ove bolesti neizlečive
od ove rane nesrasle,
Od uboja i uboda
od podsmeha i osmeha
neću kroz vetar ni da zaječim!
Dok se kao pupoljak štiti
ovo srce kao list krti
za one dane kasno presečene
nigde me slabe neće biti,
ni ispričane ni dorečene.
Ako se rodim posle ove smrti
živeću bez sećanja
na slomljene dane
zalečena sa malo preostalog daha
zašiću rane na razlistale grane.
Bez pitanja izraslog iz straha
na dana par, samo za zdravicu
bez pronadjenih odgovora
dočeka za odlazak,
popravka biće gora nego kvar
za majku i svu bezsuznu decu
platiću pir za tvoj očaj.
Nemoj se mojim bolom pokriti
ne čujem kritike, ne marim za osude
samo se svojom nemošću zaštiti
i u svoju bedost se obuci
samo se svojom očajem okiti.
svaki je početak tek rodjeni kraj.
Ne žali, ne haj!
Bilo je to samoubistvo iz odbrane
kao što je bio život iz nehata
uvek sam bila slabo vidljiva
sada se jogunim u sebi
utisak o meni
Smešna i porozna- poklon tebi!
U sredini zamišljene membrane
jednosmerna mi je ostala ulica
za pogrešne prolaze kroz zaustavljene pravce.
Mamac i lanac,laž neprolazna,
istina biva tek kad ispliva
dok rdja grize ostavljene krize
stojim na tronu neznanog heroja.
Gorda na ostacima bilborda
nemušto glasna,nimalo stidljiva
jesam li jasna,hordo bezobrazna?
Okružena svetlIma tudjih lampiona,
i ispod kapaka nestvarno vidljiva
odneću titulu posmrtnog heroja,
tu gde uvenuh opora i slasna
sred bašte niklih prkosa i šeboja.
Tebi na obraz ,pošteni nalazaču
medju gomilom dobrih lažova.
Niti za pohvalu niti na čast
ni za oprost ni za spas
ili je tudja od tvoje bolja
sakriveno delo i utišan glas,
manja je sramota i manja nevolja?



SASVIM OBIČNO VEČE          2019.god

Kao zgužvana nadlanica,
u uglu usana sukrvica
kao obraz koji peče
tako se tvoji kompleksi leče.

Usred smeha povišen ton
i pogled koji na pola seče
razbijen tanjir,prevrnut sto
i jedno sasvim obično veče.

Izgubljen osmeh,stisnute šake
više ne mogu, ni tako s’nogu
da dvorim dok se ne umorim
da se slažem dok ne sagorim.

Molim , izvoli, reci šta treba
tu sam da poslušam i poslužim
za bačen pogled i parče hleba
obe ruke u otrov da umočim.

Ti da pomisliš,ja da uradim
ti da poželiš ja da stvorim
bez lica kraj licemera
ni da se borim ni da zamolim.

Sve što je lepo,nazivaš svojim
gazda si vazda,gospodar nama
i kad me razboliš brzo prebolim
sva se tuga zove imenom tvojim.


DA MI OSMEH RAZUMEŠ                   2018.god

Ako ne znaš kako, pogledaj u mene
sve izdržim lako u hodu dok trepnem
al ja trepćem dugo i dugo koračam
krenem korak napred,dva se nazad vraćam.

I uvek sred srede, poput trule grede
rasipa se trunjem moje stajalište
tu se uvek vijem gde god da se skrijem
ispod ruku kliže od juče naniže.

I pitaš se još gde sakrivam breme
eto ga u oku svetli kao fenjer
eto ga u osmehu, tu levo od bore
krijem ga u tabane i krvave dlanove.

Kad me britvom okrzne,
šmugnem poput sene
dok osmeh ne zamrznem,
mene gazi život , a ja gazim vreme!

Kratki behu dani,sejala sam noću
natapala kore, od kamena gore
što sam rukom takla, sada srcem orem
zbog starih rana žanjem budne zore.

Kad prekrijem lice,oči sanjalice
i slijem izvore u svoje virove
iskru pod ognjem sakrijem lako.
sve u suzu stane,veću nego more .

I rasejem nemire ko’pod gorom vetrove,
namignem nemirno,nasmejem se lako
i podgrejem kraj da peče polako
da mi osmeh razumeš i ti bi zaplako!


BOL, NEMOĆ, POKORA                       2017.god

Umorna od budnih noći
navlačila sam zorom  
na umorno, novo lice
sa osmehom blistavim
kao nebo  vedro
ispirala rosom mutne oči
da se ne vide suze tužbalice.
Tek da te ne zabolim
tu u praznom prostoru
onako kao davno otkinuto sedmo rebro
da ruka ti ne poleti uz sočnu psovku
i tvoju uzrečicu,davno sam ja tebe treb'o
da propustim kroz šake,
da te ne vaspitavam vazda,
koliko godina ti treba da naučiš
da sam ti i otac i brat i Bog i gazda"
I tako godišnjica prodje i glava u pod gleda,
osmeh tek za pridošlice
i dug rukav da se ne vidi ruka modrija
od oblačnog neba.
Godine lagano kližu
i ogrlicu od suza nižu
u decenije koje pokoru slave polako
dok od gloga krunu mi prave .
Kruna za mene,
kraljicu kroz izgubljeno vreme
koja ćuti u strahu za sebe,
strahu od tebe.
Istanjili su se zidovi od upijenog jecaja,
utišanog vriska i prigušenog plača..
Boli nemoć i stid dok krijem tragove
svakog tvog prokletog stiska,
i svaka pokora i svaki podsmeh od udarca je jača
Između nas decenije trpljenja,
gradjenje kule od karata na pesku
temelji su urušeni pre podizanja krova
na moje zidove plača.
Nisu se mogla iz ničega roditi
davno utrnula strpljenja,
nisi me mogao siktanjem oploditi.
Nisam ti mogla nestalu ljubav pronaći
ništa ti više nisam mogla da dam
nije ti dovoljno bilo
ono što sam ispod srca nosila
ono od naše krvi stvoreno.
Nigde moje hrabrosti, nigde tvoje muškosti
ni topline dlanova za po otkucaj jedan
za svako oko duboko koje sam u boli ti rodila...
Posle svakog damara duplo više šamara
od tebe zauvek u oku ponela..
Iz srca sam te amputirala
iz duše tvojim te prstima iščupala
od tebe do mene u trenu zid podigla
jesam li se na tvojoj stranputici izgubila?
Neka me na putu do mene
vodi samo moja krivica...
Sve što sam pronašla nisam tražila
sve što si uzeo nisam davala
kraj tebe se nikad nisam budila
jer sa tobom i svojom ljušturom
ja nikada nisam ni spavala ni sanjala.
Dan te ne gledao,rosa te ne umila
noć te ne usnila, zora te ne ubila!



NIŠTA TI NE MORAŠ                           2016.god

Ni da se javiš
niti da pozdravljaš
tugu da slaviš
porazu nazdravljaš..
Ništa ti ne moraš

Ti se u ogledalo ne gledaj
od savesti dok se kriješ
sa sobom najtežu bitku biješ
trebaš da znaš ..
Ništa ti ne moraš. .

Ni reč ni ruku
ni pogled ni utehu
ni delić sebe
meni da daš. .
Ništa ti ne moraš ..

Ni da samuješ
niti da patiš
ni da ti dodjem
ni da mi svratiš, .
Ništa ti ne moraš. .

Pitaš li se koliko si tuge doneo,
koliko sreće mogao da daš?
Ništa ti ne moraš. .
Ti samo živi i sebi sudi
jer su te čovekom nazivali ljudi..

Kada shvatiš ko te je voleo
biće prekasno,već te prokleo
za sumnje ne rešene
datume nasmešene
u šake topline donešene. .

Po stazama posute zvezde
u krošnjama dok se kukavice gnezde
Ti i tvoje maleno ja..
shvatićete da sam usput nestala
Ništa ti ne moraš. .

Sa godinama sve si dobio
sve prodao i i sve odgurnuo
kockao se i izgubio.
U ovu ulicu ne svraćaj,
na zatvorena vrata ne kucaj.

Ništa ti ne moraš,ništa i ne trebaš
sem da ne zaboraviš,
da ćemo se sresti..
Jednom ćeš  morati. .
U oči da me pogledaš !




MOLIM BOGA DA POGLEDA                        2015.god

Neka ti sude sve suze moje
neka ti sudi sve što je tvoje
što se još nada dok traži leka
ono što voliš, više te ne čeka.
Ne sudim ti ja!
Presudom bih sekla!

Nem si za plač, koji te zove
slep za traženje tebe
kroz prozore...
Čekanja, strahovi...
saznanje da nećeš doći
njihovim nadanjima
umrli snovi
suzama okupane oči...

Neka ti sude i ove pesme
žedan nek sahneš pored
česme,
gladan da nemaš kore hleba
nek ti se desi,
baš sve što treba...
Da imaš kuću, nikada dom
ni ruku koja ti treba,
ni mir, ni smeh, ni spokoj
ni parče plavog neba.

Molim Boga,da pogleda
zbog našeg mesa, naše krvi
Po pravdi...
Bog kao ljubav,
ne kao dželat
neka ti sudi,
kao sudija, jedini pravedni.
Poslednji i prvi
Zbog našeg mesa,
zbog naše krvi.

1 komentar:

Anonimno kaže...

SUPER-ODLICNO--TO SMO TI MI STEFANOVICI-UMETNICKE I PESNICKE DUSE-PO BABINE LINIJE